دریچه منهول

دریچه منهول چیست؟

دریچه منهول یکی از مهم‌ترین زیر ساخت‌های شبکه‌های فاضلابی و سیستم تصفیه-شهری است. درب منهول برای عبور فاضلاب در نظر گرفته شده و به روی منهول فاضلاب جای می گیرند. این لوله‌ها قطری به اندازه عبور کارشناسنان مربوطه داشته و با نام منهول فاضلاب شناخته می شوند. منهول یا آدم رو، در واقع مسیری برای اتصال چند شبکه و خط راه فراهم می‌کند. منهول‌ها دریچه‌های واقع در سطح زمین که شامل آب و فاضلاب، تلفن، برق و… هستند، دسترسی به داخل کانال را آسان کرده و با دریچه منهول فاضلاب در آن‌ها را می‌پوشانند. سوراخ‌های تعبیه شده در این پوشش خود مزیت‌هایی دارد. از جمله فضایی را برای عبور جریان آب فراهم می کند. این فضای ایجاد شده به نور خورشید اجازه عبور می دهد که مانع از تابش مستقیم و زنگ زدگی شود. با استفاده از یک قلاب می‌توان درپوش منهول فاضلاب را بلند کرد. البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی از ابزارهای الکترومغناطیسی برای بلند کردن این دریچه استفاده می کنند.

 

دریچه منهول | قیمت درب منهول پلی اتیلن ، دریچه آدم روی کامپوزیت و چدنی -  هلدینگ صنایع برتر 

 

کاربرد دریچه منهول چیست؟

دریچه منهول بر طبق شرکت کارفرما (آب و فاضلاب، مخابرات، گاز و برق ) و بر اساس محل نصب (پیاده رو، خیابان، اتوبان بین شهری و درون شهری و فرودگاهی ) و نیز لوگوی شرکت های مجری و پیمانکار در اندازه ها و کلاس های متفاوتی ساخته می شود که کاربرد هر کدام در هر قسمت از شهر متفاوت می باشد. همچنین چهار گوش بودن و دایره ای بودن هم تقسیم می شوند که هر کدام نیز سایز و اندازه ی خود را دارد ولی 60 سانتیمتری و 80 سانتیمتری از همه پر رونق تر است.

این پوشش در مکان هایی مانند اتاق بازرسی برای فاضلاب،شهرداری، کابل کشی برق زیرزمینی، کابل کشی مخابرات و تاسیسات آب، گاز و نفت به کار می روند. همچنین می تواند ظاهر باغ ها و خیابان ها را زیبا سازد. دریچه ها در 6 کلاس ساخته می شوند و این کلاس ها از A15 تا F900 می باشد. 

 A۱۵ : دریچه  A۱۵ می‌تواند تا ۱.۵ تن وزن را تحمل کند.

 B۱۲۵ : دریچه  B۱۲۵ می‌تواند در برابر با ۱۲.۵ تن وزن مقاوم باشد

 C۲۵۰ : دریچه  C۲۵۰ می‌تواند تا ۲۵ تن وزن را تحمل کند.

D۴۰۰ : دریچه  D۴۰۰ می‌تواند تا ۴۰ تن وزن را تحمل کند

e۶۰۰ : دریچه  e۶۰۰ می‌تواند تا ۶۰ تن را پوشش دهد.

 F۹۰۰ : Fدریچه۹۰۰ تا وزن ۹۰ تن را پوشش می‌دهد.

 

 

 

مهمترین مزایای استفاده از دریچه کامپوزیت

دارا بودن مقاومت مکانیکی بالا در برابر وزن زیاد

مقامت بالا در مقابل خوردگی

عایق حرارتی

استحکام بالا

سبک بودن و مستحکم بودن بیشتر از فولاد

کم بودن نسبت وزن به حجم

 

 

 

تاریخچه دریچه منهول

استفاده از دریچه منهول به گذشته های دور بر می گردد. در گذشته، درب منهول به طور معمول از جنس چدن ساخته می شد. اما به توجه به افزایش قیمت ضایعات، میزان سرقت این دریچه های فاضلاب افزایش یافت. بنابراین نگرانیهایی برای جایگزین کردن متریال دیگری به جای چدن، بوجود آمد. در واقع متریال جایگزین بایستی دارای ویژگیهایی بیشتر و یا حداقل برابر با استحکام چدن داشته باشد.

با ظهور پلیمرها اما تمامی این معظلات به پایان رسید. بطوریکه درب منهول پلی اتیلن و کامپوزیتی نه تنها تمامی نیازهای استحکامی را فراهم می نمود. بلکه دارای قیمت و وزن به‌مراتب کمتری نیز بوده و جایگزین مناسبی برای دریچه های منهول چدنی باشند.

یافته های علمی نشان میدهد که در بیش از 2500 سال پیش، تمدن های بابل دارای آدم روهایی برای دسترسی به شبکه های فاضلاب بودند. همچنین کانالهای پیرامونی بنای تخت جمشید نیز حکایت از ایجاد شبکه های فاضلاب دارد. بمنظور عدم سقوط کارگران و عدم انتشار بوی نامطبوع، بر روی این شبکه ها دربهایی قرار میگرفت که در حکم درب منهول امروزی کاربرد داشت.

 

 

 

هزینه و عوامل تاثیرگذار بر قیمت دریچه منهول

یکی از ارزان‌ترین دریچه‌های منهول، جنس بتنی و یکی از گران‌ترین انواع آن‌ها دریچه منهول چدن داکتیل می‌باشد. به طور کلی عواملی مانند سایز دریچه منهول، متریال و جنسی که در ساخت دریچه مورد استفاده قرار گرفته است و عناصر به کار رفته در تولید دریچه منهول چدن بتن و همچنین میزان تحمل بار ترافیکی دریچه، تاثیر مستقیم در قیمت این محصول دارند. قیمت دریچه منهول تولید گروه اوژن بر اساس نوع عنصری که در روند ساخت به کار گرفته شده است.

(چدن، کامپوزیت، بتن کامپوزیت، پلی اتیلن، پلی پروپیلن و…)، و همچنین کلاس آن‌ها با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب عرضه می شود. جهت تعیین قیمت درب منهول می توانید از فرمول زیر جهت محاسبه استفاده نمایید.

 

 

 قیمت دریچه منهول - منهول پلی اتیلن | منهول | آدم رو | تولید منهول پلی اتیلن  | قیمت منهول پلی اتیلن | فروش منهول پلی اتیلن | دریچه منهول | لوله پلی  اتیلن | دریچه کامپوزیتی منهول | منهول فاضلاب

ابعاد دریچه‌های منهول

در تولید دریچه منهول هیچ محدودیتی در خصوص قطر و سایز دریچه وجود ندارد و سایزهای روتین ساخته شده عبارتند از:

درصورت دایره ای شکل بودن:

 

دریچه منهول قطر 40 سانتیمتر

دریچه منهول قطر 50 سانتیمتر

دریچه منهول قطر 60 سانتیمتر

درب منهول قطر 70 سانتیمتر

دریچه منهول قطر 80 سانتیمتر

درب منهول قطر 90 سانتیمتر

 

 

 

 

نکاتی درباره دریچه منهول

درب منهول روی قاب فلزی و یا کامپوزیت قرار می گیرد. پایه و پوشش گاهی اوقات “قالب” نامیده می شود ، زیرا آنها معمولاً توسط یک فرآیند ریخته گری ، به طور معمول تکنیک های ریخته گری ماسه ساخته می شوند. روی درپوش ها معمولاً سوراخی در نظر گرفته می شود که یک ابزار دستگیره قلاب برای بلند کردن آنها درج شده است. سوراخ های انتخابی را می توان برای یک درب ضد آب تر مخفی کرد.

 

از قلاب معمولاً برای بلند کردن آنها استفاده می شود. هر چند برای بلند کردن دریچه های منهول از ابزارهای دیگر از جمله الکترومغناطیس نیز می توان استفاده کرد.

علیرغم وزن بالای این دریچه ها مخصوصا نمونه های چدنی، پوشش های منهول گاهی اوقات برای فروش مجدد به عنوان قراضه به خصوص هنگام افزایش قیمت فلز به سرقت می رود.

درب های منهول ممکن است علامت گذاری شود تا مشخص شود چه نوع خدماتی در زیر آنها وجود دارد و چه گروهی آن خدمات را پشتیبانی می کند. مانند سیستم آب محلی ، شرکت ارتباطات از راه دور ، خدمات مترو یا قطار یا شرکت گاز طبیعی

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.